Érdekes mozaik Gigéről
Gyűjtötte és írta Selyem Tóth Sándor
Valószínűleg kevesen ismerik azt a szinte kuriózum számba menő tényt, hogy Gige községben az 1920-as évek elejéig nagy méretű zsinagóga állt, amelyből a még álló malmot és községházat is építették. A rinyakovácsi (korábban kiskovácsi) út mentén a Kulcsár istálló közelében még meglehetnek az egykori jelentős méretű zsidó temető maradványai is, ahol gyermekkorunkban sokat nézelődtünk. Az utolsó rabbit Bergernek hívták mesélte egy vidám történettel édesapám, aki körülbelül 35 évig a falu azóta már széthordott szeszfőzdéjében is dolgozott.
A faluban nyomot hagyott a török hódoltság is a Petőfi utca 6-ban lakó Mári néni utcafronti zsuppos háza török házként forgott a köztudatban, a szérűkben sokáig kerestek elásott török kincset, aranypénzeket, tudtommal eredménytelenül. Fontos megemlíteni, hogy Csokonai Vitéz Mihály a nagybajomi, kisasszondi földbirtokos Sárközy István alispán (1759-1849) meglátogatásakor Gigében is időzött, a feljegyzések szerint. A faluban viszonylag élénk kulturális élet volt, ezt bizonyíthatja a mellékelt két kép is amelyek a falusi kultúra, színjátszás emlékei. A képek az 1936-40-es években készültek az egyik az emlékezetes Gyöngyösbokréta „mozgalom” tárgyi emléke. A másik az emlékezet szerint ( Török Béla prof. közlése alapján) az éppen kortes körúton lévő képviselőjelölt korteskedésével kapcsolatos ünnepségen készült, abból az alkalomból is, hogy a képviselőjelölt a községnek székeket ajándékozott a kultúrház felszereléséhez.
Sokáig a faluhoz „tartozott” a búcsú és ünnepek, névnapok idején a falut körbemuzsikáló „Ceremóniás” Jóska aki talán Visnye vagy Tapsony környékéről járta a vidék falvait hegedűjével és időnként klarinétre emlékeztető hangszerével. Nagyon tudott örülni a filléreknek, sok háznál megkínálták élelemmel, egy pohár itallal, e sorok írójának még volt szerencséje hallgatni őt és talán nem mindig tökéletes muzsikáját, de alakja a faluhoz nőtt és talán a 60-as évek közepén tette le hangszereit. ( Várjuk azok segítségét, akik többet tudnak a mi kedves Jóska zenészünkről.)
A faluban sokáig működött szeszfőzde, amely a 80-as évek elején az első színesfém „gyűjtés” után a volt bika-istállóba került áthelyezésre, de a szorgalmas fémgyűjtők elől itt sem volt sokáig biztonságban. (Szeszfőzdések voltak: Mátés Ferenc, Selyem Tóth Sándor, Csordás Sándor)
A falu kovácsműhelye Petőfi u. 4-es számú házzal szemben volt. A műhely udvarán tartották a falu mindenkori kan disznóját, melynek külön gondozója biztosította az állat jó kondícióját. (Kovácsok: Szabó József /1930-as évek/, Virág István, Vörös József)
Érdekes alakja volt a falunak Ruszki papa, becsületes nevén Nufricsuk Prokop, aki Besszarábiában született 1893-ban, az első világháborúban az orosz hadsereg katonájaként esett magyar fogságba 1915-ben. Mikében tanult cipészmesterséget, a Nagyatádi Ipartestület tagjaként gyakorolta a cipész szakmát. (További cipészek: Fazekas Ferenc, Plang Ferenc, Vizer György)
A falunak az 1922-ben épült malommal némi ipara is volt. A környékről ide szállították őrlésre a gabonaféléket. A malom 2 dupla hengerszékes, 1 kőjáratos, daragéppel és koptatógéppel volt felszerelve. A hengermalom tulajdonosa Tóth József, valamint József és György nevű fiai voltak. A malom a 1964-65-ös év körül került leszerelésre, azóta állapota egyre rosszabb.
Itt célszerű megemlítenünk a cséplőgép tulajdonosokat, akik hárman is voltak ebben a nagynak éppen nem mondható községben, és ez is jelzi, hogy a dohánytermesztés mellett a gabonatermesztés jelentőségét az 1920-as években. (Géptulajdonosok: Joó Gyula / egyben 100 kh. Bérlője/ 4 HP teljesítményű géppel, továbbá Pap József és Villax Béla ugyanekkora gépekkel)
Egyéb egyesületi, szervezeti tisztségviselők, iparosok
Levente Egyesület, Polgári Lövészegyesület: vezetőjük Bohenszky Adolf
Hitelszövetkezet, Hangya Szövetkezet: ügyvezetőjük Pethes Ernő
Kötelező Tűzoltó Egyesület: parancsnoka Mustos János
Szálláslehetőség Bruckner Ádám vendéglősnél volt.
Asztalosok voltak: Donáczi János és Gábriel Lajos. A bognár mesterséget
ketten gyakorolták: Ács Antal és Horváth István, később Kövesi Imre
(1937). A falu borbélya ez idő tájt Bendy Lajos, akit később Cseke
József és Hoffmann Károly követett. Utóbbi már Csökölyből járt a
községbe a püfögő Dongó motoros kerékpárján. Őt Rózsa Ferenc követte,
aki egyben nejével (Irénkével) a község és a széles környék mozigépésze
is volt.
Földbérlők a már említett cséplőgép tulajdonoson kívül Petracsek Béla,
aki a Mezőgazdasági Ipar Rt-től bérelt 730 kh-t 1940-es lejárattal,
valamint Villax Béla is, aki gróf Somssich Antaltól bérelt 200 kh
területet. Helyi jelentősebb földbirtokos Kulcsár Sándor 100 kat. holdon
gazdálkodott.
A falu egyik boltját Horgas János fűszer- és vegyeskereskedő, a másikat,
a Hangya Szövetkezetet Török Béla üzemeltette. Hentes és mészáros Fürst
Henrik és Fürst Pál, kocsmáros Bruckner Ádám (1937-ben már csak ő) és
Fürst Henrik voltak. Kerékgyártó Ács Antal és Horváth István személyében
azt jelezi számunkra, hogy mindketten megéltek ebből a régen kihalt
szakmából. Kolonics Mihály a község kőműves mestere volt, aki még e
sorok írójának szüleinél újraépítette a kemencét a 60-as évek körül.
Marhakereskedéssel Fürst Henrik kocsmáros, a dohánytődével
(felvásárlással) Horgas Jánosné és Török Béla foglalkozott. A községnek
azért egy vitéze is volt Szücs József földműves személyében.
A falunak 3-400 db-os tehénállománya volt, amelyet a legeltetési
társaság által felügyelt pásztor hajtott ki a legelőre ( 422 kh) az
általános szokás szerinti időszakban. A 60-as évek elejéig a falu
fogadott kanásza őrizte a jelentős számú sertésállományt.
Külön fejezetet érdemelne a falu 1700-as években épült műemlék
református temploma, a községnek 1618-ban már református egyháza volt, s
a protestánsok még e században felépítették a templomukat is, melyet az
1700-as években – az ellenreformáció során – el akarták venni a
református hívektől, de végül a helytartótanácsi ítélet a birtokukban
hagyta. Az épület, melyet késő barokk stílusban építettek át, ma
műemlék. Annak ellenére, hogy az 1900-es népszámlálás 72%-os református
többséget mutatott, 1930-ra kisebbségbe kerültek (43 %). Az egykori
összeírások úgy tudják, katolikus népiskolája már a XVIII. század
közepén is létezett. A század első felében a reformátusok szintén
működtettek egy népiskolát. A faluban az 1948-as államosítást követően
még 1978-ig működött iskola.
Érdekes oldalról világítja meg az előzőeket a Népszabadság 2001. június
6-i számában Soós Kálmán Őrségiek Zalában, Somogyban címmel és Vallásuk
miatt negyed évezrede új lakóhelyet kellett találniuk alcímmel írt
cikkében. A községünkre vonatkozó részt az alábbiak szerint tudom
összefoglalni.
Az 1500-as években az Őrség erősen protestáns vallásúvá vált,
szabadságszerető emberek éltek ott. Ezért volt különösen nehéz számukra
később a Batthyányak nevével fémjelzett rekatolizálás, amikor is több
községben osztrák katonai erőket vetettek be. Az erőszak a templomokat
sem kímélte. Az erőszak elől 1732-33-ban ezért aztán sokan Zalába,
Somogyba menekültek. A múlt század végéig élő kapcsolat volt a két vidék
között az őrségi fazekasok révén. Ezek portékáikat szekérre rakták és
zalai, somogyi falvakban búzáért és más terményért cserélték el. A
Velemér környéki gelencsérek körében fennmaradt egy mondóka, amelynek
egyik sora őrzi ezt az emléket, s így kezdődik -” Gige, Mike, Kadarkút
…” – az első név nem csupán a cserépárusok útjában eső egyik falut
jelöli, hanem pontosan azt, amelyikbe az árvaság korában Vasból sokan
áttelepültek. Érdekes dolog, hogy ezt a történetet az emlékezet Gigében
tudomásom szerint nem őrizte meg.
A településhez tartozott 1930-ban Cseberki, Kiss-, Nagy- és Újpuszta, a
csermányi és a gigei szőlőhegy, valamint Ölle-völgy. 1205-en laktak itt
253 házban. Az I. világháború idején 124-en vonultak be katonának, s
közülük 18 halt hősi halált. Tizennégy asszony maradt özvegyen, s hat
gyermek árván. A II. világháború – főleg az 1945. márciusi, Margit-vonal
menti harcok miatt – 39 hősi halottat követelt a falutól, miután a
front Gigén vonult át.
.Érdekes területe a falusi életnek a népművészet. Gige e vonatkozásban
is több néprajzzal, népművészettel kapcsolatos kiadványban említésre
kerül. Ez különösen a népi építészetre, a népi játékokra ( pl.
kukoricaszárból készült hegedű, szekér ökrökkel) és a ruházattal,
kézimunkázással kapcsolatban állítható. A talpas házra majd a
továbbiakban kitérünk, itt had emlékezzünk meg egy másik területről,
amelyet 1912-ben kiadott művében a Magyar nép művészete IV. részében
Malonyai Dezső tesz közzé és állít emléket a gigei tímárság és
szűcsmesterség színvonalának
„Következnek a jellegzetes szűcsmunkák. Hazánk ősi talaja az állatbőrből
varrott ruháknak. Ezeknek prémekkel bélelése is nagyon otthonos.
Régente, amikor még csekély volt a posztóipar s a posztó még drága volt,
a nép téli ruházatát állati bőrökből készíttette. Nem csoda tehát, hogy
olyan virágzó volt hazánkban a tímár- és szűcsmesterség. Az utóbbi még
most is elég nagy arányokban dolgozik.
A régi szűcsiparnak Dunántúlon talán Somogyban találjuk legszebb
termékeit. A múlt század derekán Somogyban virágzott a szűcsipar. A
birkatenyésztés mellett a birkák bőrével is élénk kereskedést
folytattak. A céhrendszer eltörlésével kezdődött a rohamos hanyatlás
olyannyira, hogy ma már egész Somogyban nincs mesterségét folytató
népies szűcs. A kaposvári vásárban beszélgettünk az egykori urasági
cseléddel, Palancsa Mártonnal, aki így szólt hozzánk:
„Mögmondtam én már harminc évvel ezelőtt, eljön még az az idő, hogy száz embernek lesz egy bundája. – úgy is lött.” „
Babonákról
Gönczi Ferenc tudós múzeumigazgatónak a Göcsej s Hetésről szóló munkája
befejezése után 1914-ben kitört világháborút követően 1923-ban kezdte
el a „Somogyi Gyermek” című munkájához az adatgyűjtést, amelynek
kiadására 1937-ben került sor.
A Somogy megyei földmívesnép gyermeknevelési módjának s a gyermekek
különböző szokásainak leírása, alcímet viselő munka közel húsz helyen
tesz említést Gigével kapcsolatban. Ezeket a hivatkozásokat hasznosnak
gondolom a szerző kronológiája szerint végigvenni, hogy megismerjük
nagyszüleink, dédszüleink világát, babonáit, népi gyógymódjait. Említést
érdemel még a szerző adatgyűjtésének módja. Gyűjtőmunkáját kérdőívekre
és személyes elbeszélgetésekre alapozta, gigei beszélgetőpartnere
elsősorban Pethes Ernő ref. tanító volt.
A tudományoskodás látszatának elkerülése végett csak a könyvből vett
idézetekre szorítkozom, elkerülve azok kommentálását és az olvasóra
bízva a múltba való elmélyülést, továbbgondolást, az időgép
visszaállítását.
A község közismerten református többsége miatt érdekes megemlíteni a
szerző (G. F.) emlékezete szerint a falu református asszonyai erősen
hangoztatták, hogy ők a babonákat nem hiszik. Az adatgyűjtés után
azonban szerző kénytelen volt megállapítani, hogy ők is nagyon sok
babonás szokást gyakorolnak, tudnak, csak éppen ezeket nem tartották
ilyen természetűnek.
Az első babona, hiedelem a viselős asszonyok „Mit tehet-vehet, mit nem.”
fejezetnél így hangzik: Viselős korában fogat ne húzasson, mert akkor
(viselőssége alatt) minden gyermekével kell majd húzatni.
A könnyű szülést segítő babona: Régente az új házaspárt az első éjjel a
vőfély kísérte az ágyhoz, s mikor a házaspár lefeküdt, a menyasszonyt a
párnán meghengergette, hogy az új asszony könnyen szülhessen.
A szülési előkészületek fejezet említi az alábbi hiedelmet: Izzó
parázsra fehér cukrot, búzát, vöröshagymát, vagy pókhálót tesznek és
azzal füstölik. – a várandós asszonyt.
A csecsemő elhelyezéséhez az alábbi helyi babona kapcsolódott: A gyermek
feje fölé kalapot helyeznek, vánkoskötőjéhez gatyafűzőt kötnek. Az
utóbbit az anya midőn az ágyba megy, állandóan fogja, hogy a rosszak oda
ne férjenek.
Az úton az első hídhoz érve, különösen fiókközösségbeliek, a gyermeket a
teknővel, amelyben vitték, a hídon háromszor megrengették,
meghömbölygették, hogy jó olvasó legyen – tartotta a keresztelőre
vitelhez kapcsolódó szokás.
A komavéka, komavendégség (paszita). Újabban divatba jött, hogy egy
kosár ételt visznek a gyermekágyasnak a komaasszonyok, s ekkor nagyobb
összeggel, pénzzel, váltják meg a többi ételt.
Érdekes a szoptatós anya tejének elapasztása emigyen: Kulcslyukon fej át
az anya, cirokseprűre fej. Férjével szopatja ki emlőjét.
A gyermek első szórakoztatásai fejezetre még jelen sorok írója is
emlékezik, ha nem is saját, hanem más gyermekek kapcsán, a hessegetés
így hangzik:
Komámasszony adja oda szekerét.
Nem adhatom oda.
Tikok ülnek rajta.
( És ekkor jön a gyermeket megnevettető, hess, hess… vidám ijesztgetés.)
A talpcsiklandozáshoz kapcsolódik a következő gigei mondóka:
Dib-dáb,
Macskaláb,
Szép kis láb,
Ez a láb.
Közben a gyermek lábfejét megfogják, simogatják s utolján csiklandozzák.
Szeplő ellen a következő módszer volt divatban: A szeplős gyermeket lótejjel, néhol előhasi kanca tejével mosdatják.
A sömör ellen alkalmazott eljárás már nem volt ennyire gusztusos: Pipanyállal, pipamocsokkal bekenik. Némelyek szerint a gyermeken keletkezett sömört csak az édesanyja tejével lehet gyógyítani úgy, hogy azzal lemossák.
Fülfájás ellen is sajátságos módszerrel éltek eleink: Tintát öntöttek a beteg gyermek fülébe.
Szamárkehe (korabeli elnevezés) elleni gyógymód kapcsán kicsit a kutyaharapással kapcsolatos mondás juthat az eszünkbe: Szamárszőrrel füstölik meg.
A sebes vagy a büdös száj gyógyítására az alábbi módszerekkel éltek: A gyermek sebes száját hagymával húzzák le s azt eldobják, aki megtalálja arra megy át a baj. Szájszag ellen, Virágot ne szagoljon, büdösségre ne köpjön stb., a gyermekre pelenkát ne terítsenek, arcát pelenkával ne töröljék.
A gyermekre először adott ingen háromszor olvasnak, akkor a gyermek jó lesz. -tartja egy másik hiedelem.
A községben a pünkösdi királyné-járás helyett a pünkösdi játék dívott. Ezt kisebb 11-14 éves lányok játszották. De a nagyok is. 20-40 leánygyülekezett egy csomóba az utcán s kézfogással „karikában” vagyis körbe játszottak. Az egyik lány kezében fáról frissen letört gallyat adtak , amelyre fejükről levett színes szalagot kötöttek. Körbe járva énekelték a pünkösdit. ( a Gigében gyűjtött kotta ábrája a szöveggel)
Amikor odaértek ” Ennek a Jancsinak (Jóskának , Pistának…stb.) megálltak; az ágat tartó leány odaadta a szomszédjának s elölről kezdték az éneket.
A lakosság száma
Érdekes a falu lakosság számának alakulása, vélhetően a nagyobb ugrások abból is adódhatnak, hogy a permterületek, puszták hol a faluhoz tartoztak, hol nem. Illetve bizonyosan a református üldözés következménye lehet a XVIII. század közepétől a lakosság növekedése, amint arról korábban szót ejtettünk.
1720-ban ~650 1785-ben 1024 1870-ben 1070 1891-ben 1074 1900-ban 1106 1910-ben 1186 |
1920-ban 719 1930-ban 1205 1949-ben 1060 1960-ban 940* 1990-ben 323 2003-ban 380 |
*más forrásból: 604
Talpasház Gigében
Favázas, legtöbbször sövény-, paticsfalú vagy zsilipeléses falú ház, amelynek falazatában a függőleges tartóelemek egységesen az alapul szolgáló talpgerendákba vannak beállítva. A talpgerendák hossz- és keresztirányban egyaránt elhelyezésre kerültek, egységes keretté ácsolták, csapolták össze. Talpgerendának rendszerint különleges méretű fákat alkalmaztak, nem voltak ritkák a fél méternél vastagabb törzsűek sem. Gyakran a talpgerendák alá kőből alapot is raktak. Erdős vidékeinken, ahol a paraszti faépítkezést nem korlátozták, a legutóbbi évekig elég gyakori volt, bár általában a 19. sz. második felétől új házakat alig építettek. A talpasházak készítéséhez kevesebb fára és főleg kevesebb jó minőségű fára volt szükség, mint a borona építkezéseknél. – Fő elterjedési területe a közelmúltban Ny- és D-Dunántúl, továbbá Szlavónia. Előfordult a Kisalföldön, az Alföld peremterületein, gyakori volt az északi háztípus vidékén. A talpgerendás, gerendaváz-tartószerkezetű építésmód Európában széleskörűen elterjedtté vált. – A talpgerenda megjelölés a román népnyelvből is ismert (talpă). Talpgerendás építkezési mód a gazdasági melléképületeknél is gyakorivá vált (istállók, ólak, pajták, kamrák, sőt pincék esetében). (› még: gerendavázas fal) – Irod. Gönczi Ferenc: Göcsej s kapcsolatosan Hetés vidékének és népének összevontabb ismertetése (Kaposvár, 1914); Csalog József: Talpas sövényházak a tolnamegyei Duna-szakaszon (Népr. Ért., 1939); Cs. Sebestyén Károly: Talpfa (Ethn., 1945); Kodolányi János: Ormánság (Bp., 1960) Forrás: Magyar Néprajzi Lexikon
A szerkesztő által gyűjtött kép az eredeti tulajdonos Rostás Sándorral és feleségével Zsófi nénivel, akik kicsit korábban az első képen is láthatóak, fontos megemlíteni, hogy a házat 1971-ben darabjaira szedték és Németországban került kiállításra. (A kép1970-71-ben készülhetett)
Gige régi említése
( rövid kivonat az iratból)
1525. február 17. A PANNONHALMI APÁT ÉS KONVENT PANASZA A KIRÁLY ELŐTT
AZ IRAT: A: OL DF 208266. (SzBFL Konv. N. 1441. Capsarium 59. Litterae
Mm.) Tartalma: A somogyi konvent jelenti II. Lajos királynak, hogy 1525.
január 25-én kelt parancsának, amelyben meghagyta, hogy Máté
pannonhalmi apát és konventje panaszára Török Bálintot, csulai Móré
Lászlót, báti Dersffy Miklóst, Ellyevölgyi János nádori ítélőmestert,
Fajszi Jánost és Ipoltffy Jánost – akik az 1524. évi Somogy vármegyei
tizedeket a maguk jószágain lefoglalták – a király személyes jelenléti
bírósága elé idézzék meg, eleget tett. [Az irat külzetén:] Personali
presentie regie. Pro reverendo et religiosis fratribus Matheo abbate et
conventu monasterii Sancti Martini sacri Montos Panonie[!] contra
magnificos et egregios Ladislaum More, Nicolaum Dersffy de Bath,
Iohannem de Fayz et alios intra nominatos ad decimum…Ellyewelghy,
necnon Ladislai More, Nicolai Dersfy et Iohannis Ipothffy possessionibus
in eisdem habitas eisdem ad exhibendum…idem nostrum testimonium ad
possesionem Gyge nominatam in eodem comitatu Simigiensi existentem et
per consequens domum et curiam nobilitarem predicti Iohannis de Fayz in
eodem Gyge existentis habitas eidem ad exhibendum et presentandum
detullisset et deportasset, ubi eundem personaliter
Forrás: www.meek.iif.hu
Cigányok és gázsók
Érintkezésüknek különleges színtere volt a betyárvilág. 1847-bôl maradt
fenn az a somogyi perirat, melyben nem cigány betyárok között
találkozunk egy cigányasszonnyal. Köpe Jóska és Cseh Jancsi bandájának
volt a tagja a 24 éves, Gige faluban lakó, római katolikus Nyári Vica.
Zabla Jóska nevű cigány betyárnak volt a felesége, de a férjet börtönbe
zárták, és a magára maradt asszony, aki valószínűleg már gyermekkorában
kiszakadt cigány közösségéből, a korszakban tipikusnak mondható
kényszerpályára került, Köpe Jóska szeretőjeként betyárok között lelve
alkalmi közösségre. 1847. november 24-én Nemesdéden lótolvajlás miatt
hallgatták ki, mint Köpe Jóska és Cseh Jancsi bűntársát. Vica azt
állította, hogy ô vétlenül keveredett a lólopási ügybe, úgy tudta, hogy a
lovakat Köpe Jóska vásárban vette. Nem gyanította azt sem, hogy a
lovakról írt okmányok hamisak, mondván, hogy „máskor jobban tudnék ilyen
dologban magamra vigyázni”. Nem tudjuk, hogy a törvényszéken hitelt
adtak-e Vica szavainak, az ítélet nem található meg a per aktájában.
Forrás: Amarodrom, Nagy Pál
Gönczi Ferenctől tudhatjuk Köpe Józsefet 1864-ben kivégezték, elfogója
Vittek Sándor aki 240 pengő jutalmat kapott. Tőle tudhatjuk azt is,
hogy a Gige melletti Kisasszondon működött bizonyos Selem Józsi nevű
betyár, tehát így még az sem kizárt, jelen sorok rögzítője valamelyik
őse, rokona is betyárkodott!
Tanítók 1920 előtt:
Nagy Károly református tanító 1824-ben született és 1898-ban hunyt el a község temetőjében nyugszik
50 éven keresztül tanította, nevelte községünk gyermekeit.
Tanítók az 1920-as évektől
Pethes Ernő ref., Szabó János kat., Nagy Ferenc ref., Tölgyesi Dezső
kat., Kapitány Zoltán ref. isk. igazgató, Cselényi János, Henkei
Zoltán, Karbuczky Lajos igazgató, Fülöp J. Ilona, Ács Zsuzsanna, Laczó
Elemér, Kövessy Ferencné.
Református lelkészek az 1880-as évektől
Bekő Benő evangélikus, református lelkész (1884-ben szerző dédszüleit
eskette a családi biblia tanúsága szerint), Császár István (1854. július
26. – 1921. március 26. 30 éven át volt a gigei református egyház
lelkipásztora. Császár Elemér professzor édesapja), Sárossi István (az
orosz katonák kegyetlenkedése következtében családjával a halálba
menekült), Varga….…., Bata Elek, Bódis József, Gál Kálmán
Katolikus papok
Csontos József Ferences missziós testvér (1926 – 1951. január 9.),
Körmendi Béla (1937). A katolikus misék a volt katolikus iskola
osztálytermében voltak a kinyitható oltár előtt.
Fontosabb tisztségviselők
Bohenszky (a zsidóüldözés miatt később Barakonyi) Adolf (Veliki
Zdenicen született 1895-ben, korábban Somogyszobon, Kutason,
Felsősegesden, Csökölyben működött különböző beosztásokban jegyzősége
alatt épült a községháza, a malom, a szeszfőzde stb. A falu kultúrája
érdekében tett ténykedéséért a Faluszövetség ezüstéremmel tüntette ki.),
volt a körjegyző (Bohenszky György édesapja), Mórocz Lajos az aljegyző,
a községi bíró pedig Kis Mihály János. A postamesteri teendőket Fuhmann
Margit látta el, majd Gépel Paula (1937) később (az 1960-as évektől a
közelmúltig) Appel Jakabné és férje.
Sírversek a temetőből
Nézzetek – e kőre, majd megmagyarázza egy gyenge vitéznek, hogy lett a halála Hazám védelmére nagy messze kerültem Pedig nagyon gyenge volt még az életem Alig értem még el a 19 évet Hazámra áldoztam gyenge életemet Meghaltam Zemplénben Takcsány községben Kedves jó szüleim szülöttem Földjére haza szólítottak, mert úgy is kívánták, hogy örök Álmomat köztük aludjam. Istenem nyugtasd meg elroncsolt testemet vidd magadhoz mennybe én gyenge lelkemet |
Aki a harctéren kies völgy határában ismeretlen sírban alussza örök álmát Hazám védelmében leltem halálomat Itt hagytam hitvesem, kedves kis leányom Akiket oly forrón igazán szerettem Jó szüleim Isten legyen veletek. |
Kedves leányom, Isten veled Csendes legyen nyugvó helyed Rostás János volt a nevem Hamar lefolyt az életem A mennyben jobb hazába tértem Harcoltam szenvedtem Halált nyertem végre Mert az volt felettem Az Úrnak végzése Hogy messziről hazatérjem És kedveseim körében Végződjék életem Mike Erzsébet szeretett hitvesem Szép életem ne feledd Veled rövid időt éltem Áldjon meg az Isten Téged. |
Elmentél közülünk emléked köztünk él Siratnak Tégedet kiket úgy szerettél Sirató özvegyed és árvád LIDI |
Én szerelmem édes férjem Gyászba borult az életem |
Sírva vetettem meg az ágyadat, Hogy kipihenjed magadat Fájó szívem érted vérzik Fájdalmat csak bűnöd érzi Neved szívemben írva van A vesztés gyász betűivel Életem legszebb reményét ide temettem el. |
„a porba csak az tér vissza, ami porból vétetett. A lélek megtér alkotójához..” ( Császár István sírjáról.) |
Összeállította: Selyem Tóth Sándor (www.zalaszam.hu/radio
Források:
A fent jelölteken kívül személyes adatközlők és az alábbi kiadványok:
Somogy vármegye és Kaposvár megyei város általános ismertetője és..(1932)
Somogy megye adattár 1937
Gönczi Ferenc: 1./ Somogyi Betyárvilág,(1944)
2./ Somogyi Gyermek ,A somogyi földmívesnép
gyermeknevelési módjának s a gyermek különböző szokásainak leírása.(1937)
A Somogy megyei Temetkezési Vállalat honlapja